RANKOH FUJIMA İLE NİHON BUYO DANSI ÜZERİNE
Röportaj: Mehmet Selim Özban
Japonya’nın Edo döneminden (1603-1868) itibaren süregelen geleneksel dansı Nihon Buyo’nun, Fujima ekolü Daichi kolu temsilcisi Rankoh Fujima ile 18 Ekim 2024 tarihinde, Ankara’daki Yılmaz Güney Sahnesi’nde gerçekleştirdiğimiz röportajın videosunu Youtube sayfamızdan izleyebilirsiniz.
* * *
Ailenizin Nihonbuya’ya olan katkıları çok büyük. Bu geleneksel dansı devam ettirmek sizin için nasıl bir anlam ifade ediyor ve siz bu mirası modern izleyicilere nasıl aktarıyorsunuz?
Ben, annem, büyükannem ve büyük büyükannemin Nihon Buyo sanatçısı olduğu, Nihon Buyo yaptığı bir evde yetiştim. İkinci, üçüncü nesil büyükannelerimin bundan yüz, iki yüz yıl önce Edo döneminde klasik Nihon Buyo eserlerini icra ettiklerini düşünürsek, o klasik miras üzerine, bu mirası devralarak, burada danslarımı, performansımı aktarıyorum. Ve bunu da gelecek nesillere aktarmamın çok büyük önem taşıdığını düşünüyorum. Bu klasik eserlerin güzelliğini yeni nesillere de aktarabilmek için; konu olarak veya görüntü olarak cazip eserleri seçerek, yeniden aranje ederek, şimdiki seyircilere sunmak ve bu noktada az da olsa Nihon Buyo dünyasına katkı sağlamak üzerine çalışıyorum.
Japonya dışında pek çok performans sergilediniz. Farklı kültürlerden gelen izleyiciler Nihon Buyo’yu nasıl algılıyorlar? Japon dansının evrenselliği hakkında neler düşünüyorsunuz?
Yurt dışında ilk defa Nihon Buyo izleyecek seyircilere bir gösteri yaparken başka kültürlerde bulunmayan ögeleri özellikle seçmeye çalışıyorum. Bu şekilde Nihon Buyo’yu detaylı bir şekilde onlara aktarabildiğimi düşünüyorum. Bu detaylar ortaya çıktığında başka kültürlerde veya dansın başka çeşitlerinde ortak noktaların neler olduğu daha iyi ortaya çıkıp anlaşılıyor.
Nihon Buyo hareketleri veya dansın sunduğu unsurlara bakacak olursak; insanların hisleri, mevsimlerin değişimi, mevsimsel özellikler gibi günlük hayattan unsurları sahne üzerinde anlatan bir dans çeşididir. İnsanlar için ortak olan hisler; sevilmek, üzülmek, âşık olmak, kızmak gibi her yerde yaşanılan duyguları aktarıyor. Nihon Buyo; bu hisleri, dansı seyirciyle hangi ülkede buluşturuyor olursak olalım, bu anlatımın o seyirciye aktarılabilmesine, o hislerin geçebilmesine odaklanıyor. Soğuk-sıcak gibi mevsimsel anlatımlar da yer alıyor dansta. İnsanlar performans sırasında sıcak ve soğuk arasındaki geçişi rahatlıkla hissedebilirler. Bu sanatı sergilerken seyircilerden en çok istediğim şey, hayal güçlerini kullanarak dansı izlemeleri. Her milletten seyirci benim sahnemi izlerken o hayal gücünü kullandığında Nihon Buyo’nun evrenselliği ortaya çıkıyor. (…)