BİR FESTİVAL BİN UMUT
Kamil Sönmez
İzlediğim ilk festival Uluslararası Çeşme Müzik Festivali’ydi. Bu festival, sadece müzik insanlarına değil, tiyatromuzun önemli sanatçılarına da ev sahipliği yapmıştı. Poyrazoğlu’nun efsane oyunu Çılgınlar Kulübü, Dormen’in, Metin-Nevra Serezli’li, Zihni Göktay’lı, Ayşen Gruda’lı, Nilgun Belgun’lu Kaç Baba Kaç’ı bunlardan bazılarıdır.
1990’da Samsun Belediye Konservatuvarı Oda Tiyatrosu Barış Ormanında Yarış (Fikret Terzi) adlı oyunla Alaçatı’daki Uluslararası Çocuk ve Gençlik Tiyatroları Birliği (ASSITEJ) buluşmasına katılmıştık. Festival boyunca, çeşitli topluluklar ile tiyatro dünyasının önemli isimleri, akademisyenleri bir araya gelmiş ve biz gençler için ufkumuzu genişletmemize olanak tanıyan bir etkinliğe dönüşmüştü. Hem Samsun Belediye Konservatuvarı’nda (gece eğitimi veriyordu) hem de On Dokuz Mayıs Üniversitesinde öğrenciydim. Bu buluşmanın ertesinde Devlet Tiyatroları Ankara Tiyatro Şenliği’ne üniversite topluluğu olarak katıldık. Farklı eserler, farklı teknik imkânlar, sahne mimarisi vb. konularda bakış açımız değişmeye başlıyordu. 1993’te ODTÜ Türkiye Üniversite Tiyatroları Şenliği’ne katılmaya başlayacaktık. ODTÜ’de de gerek oyun sonrası -kıran kırana geçen- söyleşiler gerekse tiyatro dünyasından saygın isimler (Prof. Dr. Ayşegül Yüksel, Işıl Kasapoğlu, Tuncel Kurtiz) ile tanışma fırsatı edinmiştik. Bu tanışmalar, bir sohbetten ziyade aydınlanma içeren anlara dönüşüyordu.
Karadeniz Bölgesi’nde Türk Tiyatrosuna önemli katkılar sağlamış bölge tiyatroları olmasına rağmen 1994’e kadar gelenekselleşmiş bir tiyatro festivali yoktu. On Dokuz Mayıs Üniversitesi bu ateşi yakan ilk tiyatro topluluğu olacaktı. 2024 yılı itibariyle 28.sine ulaşan (pandemi dönemi hariç) Ulusal Tiyatro Festivali, perdelerini kesintisiz açan öncü niteliğiyle ülkemizin gözde festivallerinden birine dönüşecekti. Bu festival; Prof. Yıldız Kenter, Turan Oflazoğlu, Prof. Dr. Nurhan Tekerek, Demet Taner, Orhan Alkaya, Dr. Uğur Akıncı, Gülçin Üstüntaş ve ismini sayamadığım birçok sanatçıya ev sahipliği yaptı. Festivalin kuruluşundan günümüze içinde olan bir sanatsever olarak bu yazıda, festivallerin; tiyatroya, seyirciye ve oyuncuya katkılarını anlatmaya çalışacağım. (…)